Курсова работа – Албанското риалити шоу


 Категория: Курсови работи


УВОД

Ние живеем в общество, опосредствено напълно от масмедиите – това твърдение днес звучи реалистично. Телевизията в наши дни е разглеждана като най-мощния информационен източник на социализиращо влияние, на публично споделяни образи, стилове на действие и мислене. Телевизиятя се превърна в първостепенен фактор, в личния и обществения живот и промени коренно начина на общуване на хората в публичен план. Тя непрекъснато информира, обучава, развлича, пропагандира, разпространява идеи, следи и оформя общественото мнение. Начина, по който възниква не само риалити форматът, но и други предавания в програмното съдържание на частните телевизии в Албания, не се оказва толкова лесен. Търсенето на нови форми, които да са все по-атрактивни за зрителите, води до появата на нови жанрове в телевизионната комуникация, каквото е риалити форматът. В Алнания този тип предавания не е много разпространен, въпреки това темата е много актуална, защото се радва на широк обществен интерес от страна на аудиторията. Тя е изследвана достатъчно в културологичен план, индикира интересни тенденции, формиращи се в областта на медиите и масовите комуникации. Начина, по който аудиторията приема и потребява телереалността не е еднозначен. Първото риалити шоу, основаващо се на гъвкави правила и целящо да покаже “неподправената истина” за ежедневието на обикновените хора с ерадва на своя собствен живот извън екрана. Едва ли ще се открият отговори на въпроса защо риалити форматът се харесва на аудиторията. Но можем да си създадем просто въпроса, какво бе преди и какво стана след играта всеки от нас? Целта на това изследване е да защити тезата, че “реалният формат”, разпознаван под името на шоуто “Златната клетка” има негативен ефект върху албанското общество. Първоначалното усещане е неправомерно воайорство над група хора, които само в известна степен контролират постъпките си. Те привличат аудиторията с тъжната прозаичност на своята телесна разголеност и баналност. Сякаш след всички опити да стегнем, гримираме, маскираме, скрием или пък изцяло да забравим клетото тяло, като се впуснем в квантовата метафизика или тъмните ъгли на подсъзнанието, които Фроид отключва, тази група младежи нахално и наивно изважда табуто наяве и без много, много да се замисля, му се надсмива. Всяко риалити шоу до голяма степен представлява истинския реален
живот. Или както казва Спилбърг : “животът е най-голямо риалити

шоу, където ние участваме независимо от това дали сме в главната роля или не”.

Началото в Албания е поставено през 2004 г. като шоуто е познато под името “Златната клетка”. Появата на риалити формата оказва голяма промяна в медийната програма и в културната мисия на албанската телевизия. Още през 2003 се отбелязва нова фаза в развитието на електронните медии, по това време се узаконява закона срещу пиратството. Прилагането на този закон неутрализира до някъде нелегалната излъчване допринася за реализирането на художествената продукция в албанските медии.

Конкуренцията си остава основен фактор фактор в съвременния свят на медите, не само на професионално, но и програмно и техническо равноще. Процесът на настоящото изследване се базира основно на следните задачи:
- възникване и културна мисия на албанската телевизия;
- типология и атрактивни форми в частните телевизии;
- изследване на феномена риалити;

По конкретен анализ на риалити шоуто “Златната клетка” – негативният аспект на шоуто, последяване на психологическия и поведенческия профил на участниците в шоуто, както и на аудиторията. Темата за реалната телевизия в Албания е актуална, но не е достатъчно разпространена. Риалити шоуто се оказва нов жанр с нови тенденции, формиращи се в областта на албанските медиии. Изработването на моята дипломна работа предизвика голямо затруднение поради липса на материали в писмена форма – коментари и анализи. Анализи, които да доказват и да оценяват начина, по който е възникнал този жанр в албанските частни телевизии като “News 24”. Teзата, която трябва да бъде защитена в края на това изследване, е, че албанското риалити шоу залага на провокацията, скандалното и непрофесионалното оформление. Риалити форматът демонстрира празното в културното съдържание, създава негативни поведенчески модели на общуване, базира се върху интригата и провокацията. Телереалността не е забранен жанр, тя се приема при широк обществен интерес и в реално време. Но дали това е правилния път на предлагането и възприемането й !?
I. Възникване и културна мисия на албанската телевизия.

Teлевизията умее да съхранява и предава културата и културните ценности на всяка държава. Тя дори възпитава чрез образователните, учебни и забавни приграми. Чрез визуалната определеност телевизията помага на зрителите не само да усетят външния образ на даден предмет, но и да разберат връзките между събитията, явленията и обектите. По този начин телевизията провокира мисленето, въображението, творчеството, интуицията и адаптацията, защото зрителят освен да получава знание, разбира и как да го използва в ежедневната си практика, т.е. образова се. Израз на образователната функция на телевизията е показването на научни, спортни, културни и други. Достижения, като популяризирането на обществено признати начини и норми на поведение, които обучават и създават лоялност към валидността на обществено възприетите политически, правни, икономически и етични норми. Първите телевизоннни предавания са с подчертано образователна функция се излъчват след Втората световна война от британския обществен оператор “ВВС”. През 60-те години на 20 век европейските телевизии въвеждат втори тип образувателни предавания, което помага в развитието на културния процес. Третият тип предавания са предназначени за специалисти, чиято основна функция е популяризирането на научните постижения в дадена област. Образуванието чрез телевизия протича на две нива – най напред е пасивното усвояване от аудиторията на показаното знание и после – възможността на зрителите да наблюдават вариантите за приложението на придобитото знание. Тези умения способстват за формирането на личностния профил и ориентация на зрителите и са особено необходими на децата, чието развитие е белязано от кризата на трансформиращото се албанско общество.

Информационната и образователни функции на телевизията са база, върху която се развиват възпитателните, социализационни и интеграционни въздействия на медията върху аудиторията.

Албанската телевизия започва своето съществуване по време на комунистическия режим и нейната рожденна дата е 29 април 1960 година. Тогава се създава първата експериментална телевизия в Албания, на която са и необходими осем години, за да премине от експериментална телевизия в редовна излъчвана всекидневна програма. Голямото развитие в професионалното, техническо и програмно съдържание на телевизията се осъществява през 70-те и 80-те години на 20 век. По това време се създават много и различни предавания, свързани с литературата, изкуството и и деологията, образованието, за децата и така нататък. През 1981 година албанската телевизия започва да се излъчва в цветен формат. Необходими съоражения за цветния формат са осигурени на албанската телевзизия от германската фирма “BORSCH”. По време на тоталитарния режим на Енвер Ходжа, журналистиката е подчинена и грубо ръководена, било е абсурдно да се говори за свободата на словото. Tя е “тоталитарна журналистика”, задължена да изпълнява определени функции. По това време главната задача на медиите е да обслужва политиката на Партията, да подкрепя нейната дейност и да популяризира политическите актове на албанската държава. В отразяването на действителността дейността на Партията е заемала първо място. Строго е забранено излъчването на каквато и да е външна продукция. Радиото и телевизията в Албания са били основи средства, чрез които се разпространява политическата пропаганда и мобилизация. Новото телевизионно оборудване, големия професионализъм и творчество допринасят за това, че в началото на 70-те години да се превърне най-важното средство за пропагандиране. По това време преките предавания са табу, а единствените излъчвания “на живо” са футболните мачове и другите спортни състезания. Много по-късно албанската телевизия преминава и към живи предавания, но контролът е бил тотален, това е и причината за бедното й съдържание. В програмата на телевизията не са излъчвани убийства, социални конфликти, държавни и обществени процеси и т.н. През пролетта на 1992 година са насрочени многопартийни избори, които слагат край на комунистическия режим. Медиите и особено Албанската телевизия се включват много активно в процесите на демократизация. Тя е бил и си остава близо до албанското общество. По време на демонстрациите тя отразява движението и реалността, каквато е била в своята истинска форма. Медиите в Албания, както и в останалите източноевропейски държави, до тогава не са били независими да отразяват истинското положение в страната, тъй като са контролирани от държавата. Мисията на албанската телевизия през тоталитарния период е да отразява единствената “истинска новина” – лъжата. Алтернативен вариант за отразяване на действителността няма, изключение правят само детските образователни предавания. Телевизионния информационен поток дава възможност на зрителите да получават знанието, от което имат нужда, както и да видят събитията, явленията и да трупат опит. Ако това това беше допуснато да се случи от партийните ръководители, то тогава това би довело до загуба на влияние над интелектуалната класа, и би се отразило много негативно по на режима.

1. Промяната в медийния сектор в Албания.

И до ден днешен няма фактически анализи, които да проследяват промяната в информационния поток, която от своя страна доведе и до промяна в медийния сектор. Процесите на либерализация и децентрализация на практика фигурират в спонтанна форма. Новата информационна версия на държавната телевизия става много интересна и разнообтразна. Албанският потребител няма ограничения към света, да бъде свободно информиран. Първоначално, след началото на промените в Албания, медиите отразяваха бившата албанска идентичност, като постепено започнаха да придобиват типичен западен облик. Демократичните промени през 1993 година увеличват безпрецедентно авторитета и ролята на медиите. Най-напред тази промяна се появява в печатните издания, които дават подкрепата си за една от новите политически партии. Всеки от тези вестници, има своята определена печатна аудитория и своите политически възгледи. От самота начало всяка партия има свой собствен вестник, за това не може да се говори за независими печатни издания на албанския пазар. Примери за такива издания са “Rilindja demokratike” (Демократическо възраждане) – орган на Демократическата партия; “Koha jone” (Нашето време) – подкрепя Социалистическата партия; и вестник “Republika” (Република) – защитава позициите на Републиканската партия и така нататък. Ако вестникът не подкрепя определена партия, то тогава той е обявяван за незаконен. Борбата за истинска независима преса се превръща в утопия. Края на 1995 е годината на раждането на истинската независима електронна медия в Албания. Радиата и телевизиите възникват като търговски дружества, съвсем случайно, защото няма никакъв закон, който да регулира дейността на електронните медии по това време. Някои от новопоявилите се телевизии на албанския медиен пазар не могат да се справят с конкуренцията и фалират. Това е така, защото в медийния пазар участват не професионалисти без опит и, които не уважават правилата.

През 1997 година в Албания избухва голяма криза, породена от фалитите на банки-пирамиди и в страната настъпва пълен хаос, при който загиват много хора. В тази ситуация няма никакви гаранции както за независимостта на медиите, така и за живота на всеки журналист, който работи в тези редакции. Едва през 1999 година медиите в Албания започват да изпълняват своите истински функции. По това време започват да стартират много частни радиа и телевизии, което е показател за развитието на медийния сектор в страната. С журналистика започват да се занимават образовани професионалисти на високо ниво. Това са хора, които имат какво д апредложат и знаят какво се търси от албанската аудитория. Всичко става въпрос на татктика и предварително професионално изготвен план. До 1998 година закон за радио и телевизия в Албания не е имало, за това медийния пазар представлява програмно-съдържателна война. В основата на всичко е конкуренцията между отделните нелицензирани телевизии и техните собственици биснесмени, които не плащат никаква такса. Така всеки, който има успешен частен бизнес, може да притежава собствена телевизия или да купува акции от чужда телевизия. Днес такава ситуация в медийния пазар в Албания е неприложима, защото никой без опит и квалификация не може да управлява съвременна телевизия. До тогава обикновен и необразован човек, но с известен капитал можеше да влезе в медийния бизнес. Днес една телевизия има гаранция за успех само ако представи нещо по-различно от художествената програма на конкуренцията. Поради тази специфична програма зрителите ще избере точно тази телевизия. Ако това се случи и аудиторията остава стабилна и телевизията спечели доверието на зрителите, то тогава успехът й е гарантиран. Самоиздържането на една медия се бази на компетентността и професионалността на нейния екип. Достигнала на такова ниво, телевизията формира своите доходи, чрез продажба на ефирно време, реклама и от собствена продукция. Първата лицензирана телевизия с наионален обхват в Албания е “TV Arberia”, a три години след нея друга сериозна телевизия получава лиценз – “ТV Klan”. И двете медии получават лицензиите си в периода 1997-2000 година. През 2001 се появява най-гледаната албанска телевизия – “Top Channel”. До голяма степен именно тази медия спечели доверието на албанската аудитория, която я предпочита, отколкото да слуша радио програми или да чете вестници и списания. Както стана ясно в по-горните редове медиите в Албания не са 100% независими и до голяма степен осигуряват своите доходи чрез различни варианти, а някои от тях нямат нищо с медийния пазар. Това е така, защото държавната политика за регулиране на медийната среда се определя от моментната политическа конюктура в страната. Ако в Албания се приеме нов закон, чрез който да се регламентира функционирането на медиите и начинът им на финансиране, то тогава той би могъл да спомогне за тяхната независимост. Ако печатните и електронни медии бъдат независими по този начин и доворието на аудиторията в тях ще нарастне. Но поради спецификата на албанската действителност, дори и да бъде приет такъв закон, това не означава, че медиите в Албания няма да бъдат корумпирани. И въпреки това промяната на медийната сфера в страната би била възможна само чрез подобен закон, който би довел до появата на нови идеии и технологии. Но всичко си остава въпрос на време.

2. Tипология на телевизията в Албания.

Според професор Константин Ангов типологията на една телевизия се класифицира на основата на техническите пограми и аудиторни признаци.

а) според финансирането й:

- обществена (TVSH) – в Албания това е обществената телевизия
- държавна – финансира се от държавата
- търговска – като такива се определят 45 телевизии
- групова – около 20 телевизии се определят като този тип
- смесена – като такива се определят само 2. Този тип телевизия е смесен между търговската и групова телевизия.

b) според начина на пренасяне на звука и образа:

- сателитна – в Албания само 4 телевизии са със сателитно покритие
- ефирна – такива телевизии са 68
- кабелна – в Албания има само 8 кабелни телевизии

c) според покритие на територията:

- глобална (BBC, CNN)
- континентална (Europe, Euronews, National Geografic)
- национална (TVA, TV Klan и TVSH)
- регионална – в Албания като такива се определят 40 телевизии
- местна – в Албания има 33 местни телевиии

Първият сателитен албански опаратор е телевизия Al Sat.Той веднага придобива имидж на сериозен и качествен оператор. Покриването на по-голямата част от територията на Албания в собствена ефирна мрежа се превърна в основен фактор. Последно време права за сателитно излъчване имат телевизиите TV A, TV Klan и Top Channel. Осем са линцензираните кабелни оператора в Албания, които не иползват ефирни честоти. Тяхното лицензиране е ограничено. Кабелните телевизионни предавания продължават и до днес да излъчват пиратски предавания, въпреки влизането в сила на закона за авторското право. Основните възможности са финансиране са продажбата на ефирно време, приходи от абонаменти и вноски от страна на корпорации и различни организации. HСРТ – позната като картата на честотите, е основен инструмент, който дава голяма възможност за наблюдение и регулира честотите на територията на Репулика Албания. В тази карта са инсталирани основните точки на предавателните мрежи, съоръжения на местните регионални и национални оператори. На Албанската територия има 55 ретранслатора, от които на на 31 от тях има само един предавател, а на останалите 24 има инсталирани повече от един. Тези ретранслатори покриват със сигнал територията от една община до територията на цялата област. Дигиталната ера пренарежда автентичното, традиционното и познатото като го извежда от оригналния му контекст. Новата виртуална култура не провокира, не възразява и не отраича, а по-скоро посредством своята всеядна електичност функционира като истинска културна идустрия със съответната предимно пазарна ориентация. Дигиталната технология, като ново явление в Албания, се приема с бързи темпове и нейното технологическо развитие, както и в другите европейски държави, се следи от съответния регулаторен орган – НСРТ. Според този орган стартирането на дигиталните мрежи трябва да се прилага постепенно, за да не възникват проблеми в мрежата. В Албания пазарът на телевизионните предавания е много не балансиран, поради това той не може да осигури необходимите финаносви средства за бързото дигитализиране на телевизионната техника. Основните доходи на телевизионните оператори се осигуряват от рекламата, а успехът на телевизионната реклама зависи от технологичните предимствата на телевизията:

a) Контактност – това е двусетивен канал с висока степен на контактност и въздействие.Телевизията се характеризира с лекота на възприемането, ставащо в подходяща интимна обстановка .

b) Повторност – възможността да се рекламира отново и отново помага на публиката да запомни марката и спомага да се сближи с нея, независимо дали е опитвал или консумирал този продукт. Телевизията дава на реекламодателя да излъчва посланието си колкото пъти е нужно.

c) Престижност – нов комуникационен канал. Телевизията притежава висок социален престиж, който частично с епренася върху рекламодателите и техните марки. Този престиж се повдига още повече когато формите се обвързват с нашумели предавания, популярни сериали и шоу програми. Рекламният пазар в Албания и големите телевизионни оператори и частни компании като Vodafone, Albtelecom, AMC и Kesh са концентрирани в северозападната част на страната, особено в столицата Тирана.

3. Атрактивни форми на съвременните частни телевизии в Албания.

Обществената телевизия изпълнява функциите си спрямо аудиторията, най-вече чрез програмата си. Съществуват и други форми за въздействие на телевизията като реализиране на културни събития, научни проекти, изложби и така нататък. Но именно събирането на визуални откъси от действителността и излъчването им в обектива плуралистична и атрактивна форма отличава електронната медия от останалите организации. В Албания би могло да се каже, че са били насочени към задоволяване на зрителската необходимост от информация. Именно тя е причината за високия рейтинг на информационните емисии в програмните схеми на операторите. Техническите способности на телевизията й позволяват да предоставя на зрителите си големи обеми от социална информация. Естетиката на медията превръща доставянето на богата колекция от всекидневни човешки взаимоотношения, поведения, образци на мислене, картини на статуси и роли, имиджи и типове представяния. Конкуренцията на аудиовизуалния пазар в Албания предизвиква телевизионните професионалисти в търсене на оригинални и атрактивни форми за представяне на информационното съдържание, което да провокира и задържа възможно най-много интереса и вниманието на аудиторията. Някои от най-известните и най-гледани предавания в албанските телевизии към момента са:

Fiks fare (Точно така)

Характерното за това предаване е, че то има критичен стил , представян чрез хумора и сатирата. В него се представят не само негативните явления в албанското общество, но и много хумористични кадри от всекидневния живот от различни професионални сфери. В него няма само критика, има и забавни моменти и музика до края на предаването. Дизайнът и концепцията на шоуто прилича на италианското предаване Stricha la notizia и българския му вариант “Господари на ефира”, но тематиката му се различава от тази на гореспоменатите версии. Позитивно в това предаване си остава факта, че то е неповлияно от политиката на деня и от държавата. То се превърна в една силен обществен барометър, нопоколебим и противник на корупцията във всички държавни и административни нива. Fiks fare се превърна в стимул за промяна в албанското общество. Целта на това предаване от самото начло е да помогне на всички хора, които са безсилни срещу несправедливостта и държавната бюрокрация.

Portikalli (Сигнално оранжево)

Това е телевизионно-хумористично шоу и се излъчва всяка неделя от 21.00 часа. Името “Portokalli” няма нищо общо с екзотичния плод, а с оранжевия цвят на сфетофара. “Шапката” на предаването представлява кола, която спира на място. Тя остава така неподвижна пред сфетофар, светещ в сигнално оранжево. Тази заставка има за цел да покаже албанската действителност. Шоуто третира албанския свят в цялата му комплексност, проблематичен и абстрактен живот чрез качествен хумор. Теми като морал, политика, традиция, изкуство често са обект на предаването. Персонажите в Portokalli се пресъздават с участието на едни от най-известните личности в Албания в сферата на хумора. Шоуто Portokalli е трибуна на свободно сценично представяне, на която всеки който се чувства талантлив има възможност да се покаже.

Top show

Следващото атрактивно предаване с огромна аудитория в Албания е Top Show, излъчвано от най-гледаната телевизия Top Channel. Водещ на шоуто е един от най-зивестните професионални журналисти в страната – Албан Дадуши. В това предаване вземат участие от пет до осем души от различните сфери на политиката, изкуството, музиката и спорта. Шоуто от началото до края представлява дискусия между гостите в студиото и по някога участва и публиката, чиито мнения придават на предаването развлекателна форма. Темите, които се дискутират са най-различни като корупция, емиграция, спорт и така нататък. Освен репликите и дискусиите участие в шоуто вземат и музиката и балета към предаването. Top Show се излъчва всеки делничен ден след информационния блок от 20.00 часа.

Zone e Lire (Свободна зона)

Това шоу е единствено в Албания по своя стил. То освен, че представя проблематичните аспекти на албанското общество, има и свои развлекателни елементи, като автобиографията на гостите, която представлява десетминутен филм или видео клип, последвана от иронични и директни въпроси от страна на водещия. До края на предаването участват повече от 10 гости, които се интервюират един по един или под формата на дискусия, в която участват всички заедно. Всеки участващ от публиката в студиото има право да задава въпроси на гостите. Шоуто се излъчва всеки ден от 21.00 до 24.00. Гостите, които участват в шоуто на Ариан Чани са от различни сфери като политици, актьори, студенти, журналисти, анализатори и много известни чуждестранни личности.

Оpinion (Мнение)

Едно от най-гледаните аналитично-политическо предаване е Opinion на частната телевизия TV Klan, която е сред първите лизензирани албански телевизии с правото на сателитно излъчване за цяла Европа. Това е предаване със политическа и социална насоченост, което по особен начин отразява и анализира събитията от деня. В него участвата известни албански политици. Предаването включва в дебата всички гости в студиото. В политическото ток шоу се засягат реалните проблеми на албанското общество и дебатира върху действията на албанските политици.

Shqip (На албански)

Предаването Shqip е аналитично-политическо ток шоу, което предлага подробен анализ на въпросите и проблемите в албанската държава. Темата на деня засяга социалната политика, държавното развитие и сигурността на обществото. В това предаване има интервюта на живо и видео репортажи от мястото на събитието. Аналитичното ток шоу Shqip е едно от най-гледаните политически тематични предавания от албанската интелигенция и политически ангажираните зрители от средната възраст. Водещ на предаването е Рудина Джунга. Ток шоуто се излъчва всяка събота от 20.00 часа.

II. Феноменът “риалити шоу”

Възникването и развитието на риалити формата бележи една нова форма на телевизионна комуникация, която отразява реалностата на първичен план прави живота по действителен, отколкото той е в своето реално случване. Риалити телевизията се определя като взаимнопроникване на личната и обществената сфера. Жан Бодриар казва, че феноменът “риалити шоу” се базира върху постмодерността. Според него съвременното общество има една свръхвидимост, която се определя в публичния дискурс. Този дискурс завладява личния свят на човека и то чрез телевизията. Телевизионните шоу програми в риалити формат, станават особено популярни след 1999г, когато в Холандия стартира предаването „Биг Брадър”.

Бащите на най-популярното в световен мащаб риалити шоу, Йон Де Мол и Йооп Ван ден Енде споделят‚ че са били вдъхновени за неговото създаване от един експеримент‚ познат под името Биосфера-II‚ който събира на едно място 8 души, от които 4 мъже и 4 жени . Тези хора са били затворени за 2 години в огромна стъклена сграда‚ възпроизвеждаща модела на земната биосфера. За прадядо на съвременния риалити формат някои критици посочват шоуто “Скрита камера” (Candid camera)‚ което с малко паузи‚ се излъчва в ефир от 1946 година насам. “Скрита камера” заживява своето медийно битие като радио шоу. Неговият създател и водещ Алън Фънт първоначално е записвал и излъчвал в ефир оплакванията на свой добър приятел водопроводчик на радио “Armed Forces Radio”. Когато видял на каква популярност и интерес от страна на слушателите се радва то, и се убедил в комичния му ефект‚ Алън Фънт пренесъл своята идея в “Network Radio” през 1947 г.‚ където нарекъл шоуто “Скрит микрофон” (Candid microphone). Година по-късно‚ през 1948 г., е направена и телевизионна версия на шоуто. Когато Алън Фънт умира през 1999 г., като водещ на “Скрита камера” в ефира на CBS го замества неговият син Питър.

Като предаване с риалити формат се определя и документалната поредица‚ излъчена по CBS през 1973 г. наречена “Американско семейство” (An American Family). Проектът е създаден по идея на продуцента Грейг Гилбърт‚ който заснема в продължение на седем месеца всекидневието на едно калифорнийско семейство. От заснетите приблизително около 700 часа‚ той монтира и излъчва в ефир едва 12. Тогава десет милиона зрители са наблюдавали развода на семейство Лауд . Членовете му подават оплакване‚ че монтирания и излъчен материал не е правдоподобен и ги е оклеветил и представил в недобра светлина. 10 години по-късно‚ Грейг Гилбърт‚ заедно с двама свои асистенти монтира и продуцира продължение нa “Американско семейство” за телевизионния канал HBO. Някои анализатори смятат, че шоуто “Американско семейство” е вдъхновило продуцентите на друго едно предаване “Истинският свят” (The real world) – сериал в риалити формат‚ излъчен за първи път по американския музикален телевизионен канал MTV. Но участниците в това шоу се радват на мимолетна слава (както опитът показва и участниците на всички останали риалити шоута) – за тях няма парична или друга награда‚ единственото‚ от което те са могли да се облагодетелстват е животът им в супер луксозна и ултрамодерна къща. Предаването е с висок рейтинг заради непрестанните караници и скандали между участниците‚ което е може би е и търсеният ефект‚ защото иначе кой би гледал едно скучно шоу‚ в което хората просто живеят мирно и хармонично? Историята на реалната телевизия показва‚ че това‚ което се цели при неговото продуциране е не създаването на един качествен продукт‚ а високи рейтинги и печалба.

Американските телевизионни компания CBS и Fox имат дългогодишен опит в продуцирането на шоута‚ наподобяващи съвременния риалити формат. През 1989 г.‚ поради големия зрителски интерес‚ Fox започва да излъчва документалната поредица “Cops”, представляваща камера‚ която проследява работата на полицаи при размирици‚ при задържане на заподозрени и оглед на местопрестъпления. След дебюта си през 1989 г.‚ телевизионното шоу остава в програмната схема и до днес. Друг подобен продукт на Fox , започва да се излъчва през същата 1989 г. с водещият Джон Уолш‚ чийто син Адам е бил отвлечен и убит – представя информация за издирваните престъпници и данни за извършените от тях убийства‚ с намерение да бъдат проследени заподозрените. Шоуто има и положителен социален ефект – помога за залавянето на 618 криминално проявени лица‚ станали “герои” на неговите серии.

CBS експриментира с този формат 30 години по-рано от Fox като започва да излъчва шоуто “Wanted” през октомври 1955 година. Това предаване има твърде кратък телевизионен живот – свалено е от ефир само няколко месеца по-късно‚ през януари 1956г. Водещият Уолтър МакГрю описва престъпленията‚ прави психологически профили на престъпниците и взема интервюта от близките и роднините на жертвите като филмира как полицията работи по случаите.

Със стартирането на шоуто “Биг Брадър” от CBS през 1999 популяризира този формат до такава степен‚ че в световен мащаб за него настъпва тотална зрителска истерия. В момента‚ 6 години по-късно‚ риалити телевизията е все още много популярна и е разпространена по целия свят. Постоянно различни продуцентски къщи стартират нови шоу програми в този формат‚ които макар и с различен декор на развитие на действието‚ имат същата форма и логика на разгръщане на съдържанието. Противно на очакванията най-популярен и разпространен риалити формата е не в страната‚ в която е измислено първото такова шоу със световен успех – “Биг Брадър” – Америка‚ а в Холандия . В момента в САЩ различните телевизионни канали продуцират над 110 програми в риалити формат‚ които се радват на голям успех и висока популярност. Америка е определяна като страната‚ в която моделът на консуматорското общество е най-силно развит в света. Американците са свръхпотребители, но не само на материални блага‚ а и на всичко‚ което може да се превърне в продукт, който да довде до печалба. Най-страшна е обаче тенденцията на превръщане в обект на консумация и на емоционални и нравствени категории; дори хората се превръщат в продукт‚ който може да бъде консумиран. Потребяването в този тип общества е неистово – то се е превърнало в двигател на живота‚ в главна негова цел и съдържание‚ той следва неговата логика на развитие. На хората в консуматорското общество е внушено‚ че единственият начин‚ по който могат да се наслаждават на живота е консумацията на стоки и услуги‚ потребяването на колкото е възможно повече блага. С развитието на развлекателната индустрия консумирането се разраства дотам‚ че се намира за забавно да се потребяват и личности‚ емоции‚ дори реалност. По този начин преминала отвъд всички граници‚ консумацията увлича в своята логика на развитие‚ че търсенето определя предлагането. Като характеристика на този тип общества се изтъква липсата на морал‚ на нравствени граници у хората‚ на чувство за мярка‚ отсъствието у тях на ценностна система. Забавлението излиза извън всички нормални граници‚ то се превръща в гротеска‚ подхлъзва се по плоскостта на вулгарността и безчовечността. И престава да бъде забавление‚ а нещо извратено‚ нещо страшно.

В стремежа си да гонят рейтинги и да удовлетворяват зрителски вкусове‚ продуцентите на риалити програми започват да правят телевизия‚ която наранява хората. “Правото на личен избор‚ на лично пространство се превръща в стока. Може да купиш най- интимните мисли на човек‚ да ги хвърлиш на тълпата и да чакаш печалбата. Тълпа‚ която бавно и методично се опитомява да изпада в екстаз‚ когато й предлагаш да види и да си плати за собствения й живот.” Почти навсякъде по света са излъчвани шоу програми с риалити формат. В различните общества и култури те са били приемани по различен начин. Голям успех например риалити шоуто “Биг Брадър” има в страни‚ като Бахрейн‚ Дания‚ Швеция‚ Испания‚ Великобритания‚ Турция както и в бившите тоталитарни държави като България‚ Германия и Албания. Има и страни обаче‚ в които реалната телевизия е предизвикала обществени скандали и всички риалити шоута са свалени от ефир почти веднага след пилотното им излъчване. Почти навсякъде по света са излъчвани шоу програми с риалити формат.

1. Съвременно риалити шоу в световен мащаб

“Fashion House” (Модната къща) – риалити щоу на MTV, където четири отбора от различни държави посещават римската академия за мода и облекла. Всичко се основава в реализирането на една модна колекция с помощата на истински стилисти.

“Fear Factor” (Факторът страх) – в това шоу конкурентите задължително трябва да преминат някои трудни изпитания, да ядат животни, смесени с разни неща, и всичко това го прави много страшно и засилва конкуренцията до края на шоуто…

“The Bar” (Барът) – в това шоу е излъчвано в много държави; звезди от света на спектакъла трябва да работят в един истински бар, да сервират по масите, да чистят, да подготвят коктейли, да мият чаши и чини и всичко това е представено пред публикта.

“New Look” (Нов стил) – Тук става въпрос за един спектакъл, в който участниците претърпяват fashion-трансформация на 360 градуса. В него участват хора, които искат да променят външния вид. Това шоу предлага не само промяна чрез хирургични операци и модерните прически, а също така и смяната на колата, на характера, на партньора и в крайна сметка живота на участника. За първи път подобно предаване е излъчено в Америка, но по-късно се разпостранява и в други държави, една от които е Италия. Тук не в сичко е в ръцете на пластичните хирурзи…

“Starting over” (Ново начало) – В това шоу има предвиждане, което се изразява не само в естетична промяна; Става дума за една група жени, които живеят заедно в една къща за 20 седмици. През това време те търсят помощата на психолозите, за да разбират и поредят някои сложни аспекти на техния живот, терапия, която по нататък ще даде надежда и възможността на тези жени за едно ново начало.

“The Block” (Блокиране) – Това е едно успешно австрийско предаване. В него участват четири конкурентни двойки, на всяка от която й е дадено по един апартамент за ремонтиране и мебелиране. За целта има на разположение един и същи капитал. Крайният срок за завършането на всичко е 9 седмици. На края тези 4 апартамента ще бъдат подложени на пазара, и който се продаде най-скъпо прави печеливша дадената двойка.

“Sity of dreams” (Градът на мечтите) – Това шое е една голяма немска мечта. Реализира се в Германия. Интересното тук е, че има огромна трансформация, но не става дума за една кола или една къща, а за мечтата на един град.

“Extreme date” (Екстремна среща) – Това риалити се реализира в Англия. Основната идея на това предаване е среща между двама души – мъж и жена. Тук не става дума за една обикновена среща, а за преживяването на една екстремна среща на едно екстремно място, където любовта трябва да триумфира над физическите трудности. Участниците трябва да търсят храна, да спият на леда, и същевременно да отркият своята половинка…

“ Temptation island” ( Островът на провокацията) – Първите две части от това шоу вече са лансирани в Америка. В него участват сгодени двойки, които почват своята авантюра на избрани екзотични места. Там те имат възможност да се срещат със други момчета и момичета, като организаторите ги поставят в различни ситуации, в които подлагат на изпитание тяхната вярност един към друг.

“Fool of love” (Луд от любов) –Тук момче трябва да избира партньорката си между две кандидатки, едната от които е сгодена, но той не знае коя е тя! Ако на края той избере свободното момиче, тогава заедно могат да отидат на ваканция. Но, ако той сгреши в избора си, тогава наградата на ваканцията отива момичето със годеника си. Тук нещата се въртят на 360 градуса, и ако играчът има късмет излиза от студиото с билет “first clas”( първа класа).

“Gay straight or taken” -В това предаване този път има жена, която предстои да избере партньора си между един женен мъж и един гей. Основна идея в това риалити е измамата, а идеалната измама прави идеалното шоу.

2. Албанското риалити шоу

Стартирането на този тип шоу популяризира риалити формата до такава степен, че в световен мащаб настъпва тотално грешно възприемане, и то не само от страна на зрителите и участващите в шоуто, но и от телевизионните продуценти. Това, което се цели при тяхното продуциране е, не качествен продукт, а преди всичко високи рейтинги и печалби. Към момента в Албания различните телевизионни канали продуцират минимален номер на програми в риалити формат, които се радват на голям успех и висока популярност. Този факт ни кара да мислим на един по малко- философски аспект за албанското общество – за неговите вкусове и тенденции на развитие. Но каква е истината между албанската реалност и шоуто? Пример за „риалити шоу” в Албания е „Златната клетка” или наричано само “Къщата”. В нея са затворени девствени младежи или експерименталисти, които от години не са правили секс, както комплексирани или провинциални момчета и момичета, чиято надежда е да станат известни.

Най-успешни риалити формати идват от Америка, където риалити шоуто отдавна се е превърнало в спектакъл, съставен от секс, лъжи и псувани и, където целта е да се формират екстремните ситуации, особено, ако в шоуто участват известни хора (като Vip Brother в България). Първото риалити шоу в Албания залага още в самото начало на екстремните ситуации. Вътре в къщата на „Златният клетка” заедно живеят момчета и момичета, които следват и уважават същите закони на „риалити шоуто” както в Америка, Англия, Италия, така и в Индия, с някои малки промени. Тези промени са аргументирани от Сокол Бала, един от продуцентите на албанското риалити шоу, с думите: „Защото сме в Албания”. Въпреки огромната сума, която струва реализирането на това риалити шоу, всяко начало си има своята цена. Първоначното стартиране на предаването е прието студено и с никакъв интерес от старана на аудиторията. Mалко по малко то започва да формира своето пространство и да печели своята аудитория, независимо дали персонажите са постоянно контестирани, независимо, че не предлага свободата, която има в италианската версия на Big Brother – „Grande Fratello”, независимо, че никой от аудиторията не очаква, че точно там ще се роди звездата, която ще имат за свой кумир. Шоуто набира успех, въпреки, че на зрителите вътрешната атмосфера им се струва твърде лесна, въпреки че диалозите между участниците често са много монотонни и банални и емоционалните избухвания са много редки, въпреки че външния вид на героите в шоуто не е изобщо “Trandy”, въпреки че момичетата в къщата не са нито секси и нито красиви и, че никой от зрителите непроявяват интерес спрямо тях, които по принцип са били нарочно избрани… Веднъж набрало инерция, която според Бала е много голяма за първо излъчване, шоуто се радва на огромен успех. Зрителите започват да гласуват чрез gsm-те и по email-те, за своя предпочитан играч. Според Сокол Бала, продуцент на първото албанско риалити, това шоу ще има продължение, защото: ”The reality show must go on….”.

Tова шоу, по някакъв начин, се превърна в значим катализатор на определени социални процеси. Това риалити предаване накара хората да говорят за различни теми и да дискутират върху тях. Участниците в това шоу са превърнати в марионетки, забавляващи многобройните албански зрители, защото хората се интересуват от чуждия живот. Този интерес е породен не защото са безработни, стари, инвалиди или деца, нито защото имат много свободно време и незнаят как да разполагат с него, а защото чуждия живот представлява един екран, на който си поканен да гледаш риалити шоу 24 часа всеки ден. Ако питаш тези участници дали е точно така, те ще отговорят, че и най-голямтото чудо на света трае само три дни. Дали ще е така обаче?

2.1. Между албанската реалност и шоуто

Няма начин, след като участваш в такова риалити шоу, после да не станеш известен, но реалността е съвсем друга, въпреки че всички живеем във една малка мечта. Няма човек, който да е бил известно време в „къщата”, да не е станал известен. Но само след време, този същият като се разхожда на улицата, става толкова анонимен, колкото е бил и преди да влезне в нея. В Албания риалити шоуто „Златната клетка” създава такива “звезди”, чиято популярност за кратко надвишава тази на много други известни личности в медииното пространство. Това показва, че не винаги участниците в „къщата” печелят известност и стават популярни, причината, заради която те са участвали в това шоу. В повечето от случаите участниците в това шоу излизат много повече стресирани и деморализирани, от колкото известни и печеливши. Всички играчи в „Къщата” говорят за тази известност, още от първия ден на влизането, но става ясно, че не е толкова лесно колкото изглежда. Ще стигнат ли 8 седмици? Това е определеното време, в което ще се реализира играта. В началото в “Къщата” влиза група от 9 души, те стават осем след първите 20 минути и седем след първата седмица, като има една елиминация всяка събота. За зрителите това е една игра с камери, но за тези, които участват в играта има много по-голямо значение. За онези участници, които са аутсайдери не само в шоуто, но и в обществото, от самото начало животът в „къщата” е една хубава мечта. Това предаване е повече от едно шоу, това е албанската реалност и някои персонажи ни запознават с нея.
Един от участниците (Джовалини) споделя че, там от където идва, ако има ток 24 часа, би прави купон всяка нощ, за него това е красива мечта. А за Наталия, единствената майка в „Къщата” животът й в нея няма много разлика от този на вънка. Едно от най- значимите заявления от нейна страна е: „моят живот винаги е бил една клетка”. Тези млади хора представят една голяма част от реалната албанската младеж. Шоуто понякога изглежда като една иронична версия на албанската реалност.

2.2. Закъснени реалности

“Златната клетка” не е елитарно шоу и не претендира да е такова. В него истински играят млади хора, някои от провинцията, други представители от различни градове. Но се вижда, че всичко това е закъсняло отражение на реалноста! От друга страна албанската версия на риалити формата не е в крак с актуалните тенденции на „риалити шоуто” в света. Така например в Америка, една затънтена ферма е най-новия терен за реализацията на формата „риалити шоу”, от където Fox излъчва „Simple life” (Лесен живот) с Парис Хилтън и нейната приятелка Никол Ричи, която е дъщеря на известния певец Лионе Ричи. В Италия се излъчва нова версия на „Фермата”, със известни личности. Това са новите формати (телевизионни модели) на „риалити шоуто”, което направи бум с „Big Brother” и продължи своя известен път към “модерната екстремна игра” (Modern eхstreme reality), с предавания като “Surviver” и “Isola dei famosi” (Островът на известните), които промениха света на телевизията. По принцип риалити шоуто започна своето съществуване като реакция срещу звездите на екрана, но малко по малко започна да интригува и Vip-личностите. По този начин освен че те преминават някои практични изпитания, които са част от играта – като пеене и танцуване, трябва да посрещат и всякакви проблеми, да преживеят ситуации от най- екстремните до най-тривиалните като обикновените хора. След като риалити шоуто, премина антигонизма си, заменяйки обикновените участници с vip-личности, сега тенденцията е отново главни участници в риалити шоуто да са обикновените хора. Това показат и новите риалити програми като „Survivor” и „Фермата”.

В това отношение Албания черпи своя опит от чуждите продукции, които са преминали кризата на идентичност. За едно такова шоу човек трябва да има талант, да работи страшно много, за да спечели позитивна оценка. Това дава шанс играта да има продължение. В нея не е достатъчно да бъдеш себе си, трябва да развиваш и да създаваш все нови и нови неща, така можеш и да останеш на върха за определено време, ако късмета е на твоята страна. Шоу продуцентите не само в Албания, а и в целия свят не се нуждаят от уважавани личности, които да станат пример на много зрители. За продуцентите участниците в тези програми със сигурност не трябва да играят ролята на майка Тереза. Те се нуждаят от продукти, които не предлагат най-доброто качество за консумация, всичко това се продава в добре смазена машина за пари. След време тези участници ще бъдат сменени с други желаещи. Тези неизвестни хора успяват да фокусират вниманието на албанската аудитория върху себе си, но за кратко време.

С генерирането на този формат в медийното пространство се появяват все по нови и нови атрактивни модели на шоуто, забавлението, непосредственото, нарушаването на някои етични норми, като популяризират този модел. Вярно е, че търсенето определя предлагането, но това, което се показва по албанските екрани като „риалити шоу” не въспитава албанската аудитория. Разпостранението на едно “не културно” пространство по албанските екрани, не допринася за излизането от кризата на личостта.

2. 3. Позитивни и негативни аспекти на шоуто

Поради факта на наличието на ограничен брой на шоу програми с риалити формат в албанското телевизионно пространство, направените изводи са резултат на лично наблюдение и коментар. Към момента в Албания има три шоу програми от този жанр, и това са: „Star academy”, “Zone e Lire” (Свободна зона ) и “Тop show” (Топ шоу), но поради факта, че тези програми не носят същата структура и същия елемент на реалност, каквито притежава всяко качествено риалити шоу, те не са обект на това изследване. В този емпиричен анализ ще бъде разгледано само риалити шоуто „Златната клетка” на частната телевизия “News 24”.

Телевизите в Албания намаляват разходите на качественото производство, предлагайки на албанската публика не качественото, това което няма интерес да гледа, комерсиалното, обикновеното, непрофесионалното реализиране, безинтересното а най- много липсва разнобразието на техните програмни схеми. Риалити шоуто като ново явление в Албания, беше прието с голям интерес поради оригиналната идея на реализацията му на реален формат, не професионалното организиране води до разделението на две групи на албанската аудитория, на тези които гледат постоянно всеки епизод на това шоу и тези, които презират и го определят като банално, и на последно място са тези, които изобщо не са се интересували от него и не са го гледали. Според академик Х. Христев в книгата „Всевластна ли е телевизията?” на професор К. Ангов, той споделя, че телевизията е символ на съвремеността. Чрез своите програми тя помага за изграждане на бъдещия живот на едно общество, издига го на по-високо материално и духовно равнище. Според него телевизионните програми съхраняват идеалите на едно общество, а телевизията показва хубавото и доброто в живота на един народ, без да пропуска обаче да критикува лошото. Академик Христев казва, че не винаги предаванията обясняват реално дълбоките причини на негативните емоционални явления. Телевизията предлага разнообразието, основавано върху зрителските предпочитания и вкусове. Риалити шоуто играе опосредствена роля в телевизионното пространство, която се генерира постояно в зависимост от зрителското търсене и предпочитанията им. Първоначално всяка нова телевизионна форма, носи в себе си баланса между позитивното и негативното. В реалния живот всяка ситуативна форма на действие и общуване, за всеки човек е определена от позитивното и негативното, какво печели и какво губи, кое е хубавото и кое е лошото, кое е допустимото и кое не е допустимото..и.т.н. Да гледаш това шоу означава да приемеш реална част от всекидневния живот, в своята истинска форма. Означава да гледаш част от живота си пред очите на другите. Играчите на това шоу в Албания, представляват себе си рекламират собствения характер, радости и много други глупави ситуации на тяхното поведение на много албански зрители. Част от аудиторията ги гледа, а друга ги презира, обижда ги, но въпреки всичко пак ги гледа, защото всеки по своя начин отъждествява себе си с тези хора от екрана, но същевремено с това смята, че в реалния живот би постъпил иначе. Всичко това става много лесно за приемане, ако си напомняме, че става дума само за една игра, която трябва да се печели, независимо дали лъжеш, дали се преструваш, дали псуваш или дали казваш истината. Нали това са правилата на играта. Не може 24 часа да си талантлив и възпитан играч, нали от това се оформя оригиналностата да си себе си! Това е перфектното шоу, идеалната игра за професионални интриги. Нищо лошо в това, че те експлодират емоционално от време на време, нищо лошо, че любовта и секса са над всичко друго, нищо чудно че залагат на скандалност и баналност. В крайна сметка това е шоу и така се печели зрителското внимание, може и да станеш „звезда”!…. Друг е въпроса кой може да устои на едно такова риалити шоу? Отговорът е много познат – никой. Риалити шоуто у нас е разпознавано под името на „Златната клетка”. Това шоу притежава всички тези негативни аспекти, които индиректно нарушават културните норми и ценности, трудно изградени в албанското общество. Въпреки всичките негативни аспекти, шоуто притежава и някои позитивни характеристики. Реализира една основна и непроменлива функция, накара хората да се социализират да общуват по межу си, да говорят свободно върху теми табу като мастурбацията, сексуалната ориентация, хомосексуалноста и.т.н, за които преди 20 години беше немислимо да се разискват от екрана. “Златнака клетка” вкара в албанското обществено пространство значими и разни теми за дискутиране. Това шоу помогна на някои емоционални и психологични аспекти на албанското общество. Друг позитивен аспект на риалити шоуто “Златнака клетка” е забавлението. Това шоу забавлява хората, въпреки че не уважава етичното, но какви са допустимите граници на това забавление, преди то да се превърне на вулгарно? Днес съществуват многобройни варианти на забавление, далече от интереса на баналното, монотонното и агресивното. Такъв приемлив вариант на забавление откриваме в лицето на „риалити шоуто”, в реалната телевизия. Това шоу превърна личното, персоналното, интимното в прозорец на обществено наблюдение. Риалити шоуто не се спира пред нищо защото; “the reality must go on…”

2.4. Аудитория и участници на риалити шоуто

Търсенето определя предлагането, фактологично този телевизионнен формат се радва на много голям зрителски интерес и се гледа от много хора не само в Албания, но и в световен мащаб. Мейдиният пазар винаги определя аудиторията според търсенето и предлагането му на различни телевизионни продукти. Всеки телевизионнен продукт разполага с определени зрителски интереси, и всичко това зависи от предварителното изучаване на телевизионния пазар. Както знаем не всички предпочитат едни и същи програми. Тези предпочитания зависят от много фактори като образованието, времето, интересите, възрастата и т.н. Те определят и зрителската ориентация на дадени телевизионни програми. В своята книга „Телевизионната среда” професор К. Ангов говори, че телевизионната аудитория или телевизионният адресант изобщо, не е сбор от зрители на някаква пасивна маса от рецепиенти. Тя е множество, което реагира на посланията позитивно или негативно, в зависимост от техния характер, но във всички случаи действа като съпричастен субект на възприемането. Няма ли такова съпричастие (с положителна или отрицателна обстановка), ние не можем да говорим за пълноценното разгръщане на телевизионния процес. В противен случай той ще се разгръща напразно от функсионална гледна точка. Според К. Ангов типологията на телевизионната аудитория се определя на три основни групи които са:

а) реална телевизионна публика;
б) потенциална телевизионна публика;
в) съпътваща (случайна) телевизионна публика.

Пак според проф К. Ангов различните типове аудитория имат различно отношение към предаванията и програмите. Пример за това е елитарната публика, която е най-критично настроената. Това са обикновени зрители, които смятат, че не ги информират аналитично, а повърхностно, че в повечето случаи те знаят повече от водещия. Този тип зрители са силно настроени срещу художествените, развлекателните и част от музикалните предавания. Приемат ги като забавление от ниска класа. Вторият вид телевизионна публика е потенциалната, която е по-активна. Проявява интерес към така наречена „свои” предавания. Третата група, така наречената съпътваща (случайна) телевизионна публика, представлява най-масовия и най-преобладващия тип зрители, които нямат много претенци към телевизионната програма. Ако трябва да определим към коя от всички групи спада аудитория, гледаща реалната телевизия, то това преди всичко е потенциалната аудитория и по-малко случайната телевизионната публика. Днес проучвания на аудиторията и оценката на телевизионните предавания се осъществяват по два известни метода;

1. Мониторинг – той се осъществява преди всичко от правителствени и неправителствени институции, отколкото от медите,
2. „Идексът на Нилсън” – това е американския метод на проучване, един от най-свършените. В Албания проучванията на аудиторията се правят от Института за сондажи и мнения и Албанския медиен институт, но не винаги получените данни са реални. Според Медийният институт 67,3% от албанската аудитория гледа повече от 4-5 часа телевизия на ден, а сега още повече със влизането на новата дигитална технология. От друга страна албанската аудитория е много чуствителна към някои особени теми и ненормални ситуации, използвани главно в риалити телевизията. Известен пример е „Златната клетка”. Напълно е разбираем и логичен въпроса, който албанския зрител си задава докато гледа това шоу, а именно – според какви критери се избират тези хора? Факта е, че няма никакви сериозни критерии, всичко се залага на хора, които да банализират, да скандализират шоуто с поведението си, на хора без ориентация в живота си, хора с не особен висок интелект, но които ще спечелват вниманието на аудиторията и ще популяризират шоуто. Често критерите, по които са избирани участниците на „Златната клетка”, е не особено висок. По-скоро тези участници не са нищо друго освен група меркантили хора, които са позволили своето лично пространство да бъде закупено за 20 минути слава на ден, и превърнато на евтино общнационално шоу. В “Златната клетка” влизат нахални млади момчета и момичета, повечето нискообразовани, които се интересуват главно от крайната награда. Техните недостатъци, тяхното мислене, диалектно говорене са в основата на замисъла на това шоу, поради тези причини те биват избрани, както така те по-лесно са манипулирани и са ориентирани към играта. Тук има и няма правила, всичко зависи от продуцентите. Ако те поискат да има скандал – ще има скандал, ако поискат любовна сцена между двама от участници – и то ще има! И къде точно се намира естественото и реалното ту,к когато и самата къща, в която живеят тези хора, е удобна, луксозна с най-модерната кухня, с хидромасажна вана и голям басейн? Може би тя е част от красивите сънища на всеки от тях, но със сигурност не е част от реалния им живот. Участниците са избрани като обикновени продукти, които се предлагат на обществената аудитория, и след като ги “консумират”, те биват сменени с други амбициозни хора, които също като тях търсят своята 20 минутна слава. Не само участниците губят своето време, представайки се за някои други хора, които между другото играят перфектно ролята която му е дадена, но и те самите започват да си вярват. Но в крайна сметка това интригува албанския зрител, защото той може да гледа, да дава своето мнение за шоуто и да прекарва част от времето си, гледайки това шоу, тези млади хора, техните разговори, реакци на различни вътрешни ситуации. Именно основната идея на риалити шоуто е забавлението. В албанският вариант на Big Brother продуцентите не взимат за участници семейни хора или тези над 30 години! Въпросът, който си задаваме е „защо”? Отговорът е, че може би тази категория хора не забавлява толкова, колкото избраните младежи, че те са много стари за глупости, защото имат култура имат натрупан опит и не могат да бъдат смешни, не могат да бъдат манипулирани и това нарушава интересното на шоуто. В албанското риалити шоу същесвуват някои основни фактори, които определят участието в това шоу, като възрастта, семейното положение и т.н.

III. Албанското риалити „ Златната Клетка”

Реалното е най- красивата част от живота ни. Днес това реалност представя се чрез риалити формата или реалната телевизия. Вън от телевизия, всички ние имаме нашите специални и реални преживявания, в истинския живот. На улицата, на пазара, в аптеката, в болницата също и в други преживявания като конфликтите и любовта…….не е ли цялата тази история интригуваща и по красива от всяка художествена работа и от всичко друго? Според Орнела Брегу, водещ на тази програма реалния живот е най- оригиналният шоу което някога може да се реализира и да се излъчва чрез малкия екран, защото хората вярват о обичат истината. Тя има предвид точнотова, префразирайки своето мнение за това което се нарича риалити шоу. „Златната клетка” е единствената програма от този жанер в Албания. „Златната клетка” (клонинг на Big Brother) вече е част от живота на албанското общество , също история на телевизионните риалити програми в Албания, приема се като интересен и красив шоу защото е реалнно.

1. Анализ на „ Златната Клетка”

Реализацията му е резултат от интереса, силното желание и рискът да стигнат на много високо ниво. Всичко е почнало от нулата, а днес позиционира се на много високо ниво като всичките братя намиращи в евроипейския континент. „Златната клетка”, е един от най – успешните риалити шоу в Албания, да не кажем единствения по свой жанър. От первоначалното му стартиране през месеца юни- юли 2004 г., първата част и до своята четвърта част, този мега шоу хващал максимални точки които преди бяха невъзможни и за мислене. Първоначалните осъм конкуренти илязоха много неспокоени и негативно настроени към общественото мнение, за това какво ще мислят хората за тях след като излизат, дали ще ги приемат пак както преди! Дали щеше да бъде същото? През времето когато никой не вярваше в реализацията на един такъв риалити шоу в Албания, тези млади хора избраха да споделят с публиката, всяка една секонда от своя живот прекарвани затворени между тези четири стени за целите два месеца на ред. Реплики, дебати, „куалици” между играчите, истини, лъжи, любовни сцени, конкурентност, шоу и на края финала. Печеливш на първата част беше Арбен Ахсанай конкурента от град дуръс, исползваната му техника търпение и спокойствие, хубави отношения със всички в къщата но дали само това трябва за да спечелиш тази игра. Освен факта да си естествен, трябва да менажираш играта в къщата, да си добър играч означава да познаваш всички позитивни и негативни точки на играта, крайно да ги манипулираш. Втората част на „ Златната Клетка”, почна няколко месеца по късно. През ноември 2004г, бяха избрани осъм нови участници. Ново начало, нови надежди, една награда за спечеляне. По време на играта финалистите преживяваха освен много дебати, някои реплики, разни прови и много желаната сладка награда, но този път фаворит беше Арбен Чеча. Втората част на риалити шоуто „ Златната Клетка”, завърши през месец януари 2005г, доколкото третата част което се очакваше много скоро да стартираше, тя почна 3 месеца по късно, през месеца април. Шоуто има нови елементи, нови правила, нови награди и разбира се нови печеливши. На „ Златната Клетка” почнаха състезанието осъм нови конкуренти, географията на които пораства, след време бяха приети още два нови състезатели. Живота вътре в къщата прави се по динамична, когато освен защитниците ( личности от различни сфери на музиката, спорта, политиката, актьорството и.т.н ), които влязоха като елемент от шоуто на втората част на „ Златната Клетка”, разрешиха на конкурентите в къщата да имат повече пространство за обикаляне през деня, една голяма тараца освен голямата градина и много игрички, които със сигурност правиха живота на участниците в къщата по интересна и много по атрактивна за зрителите което следваха шоуто на всичките часове когато се излъчваше „live” ( на живо). Спечелившият на третата част на „ Златната Клетка”, влизал в къщата много по късно от другите конкуренти и разбира се това не показва голяма затруднение в спечелянето на наградата. Бленди Петрити от град Тирана, иначе познато под името Бекя както всички приятели го наричаха беше третият спечеливш съзтезател на този мега шоу, през които е дадена още една втора награда, това на публиката спечелена от Сеад Зеадини от град Скопия ( Македония). Сега след една година стартира и четвъртата част. Разбира се че има и нови различия, нови елементи, нови разкрития. Единствения стремеж на организаторите на шоуто винаги е било достигането на най- високия куалитет, за да спечелят повече доверие и аудиенца за този телевизионнен продукт. Шоуто „ Златната Клетка” в Албания, превърна се една от най популярните риалити формати. Това е играта в която Албания представя се, в цялото си географско пространство, психологично и традиционно. От самото начало „Златната Клетка”, спечели голяма аудитория но разбирасе като всички риалити шоу в света и то беше атакуван. Според режизьора А.Будина, идеята е да се реализира такъв спектакъл, които да хареса на публиката и да уважава жанъра представящ един риалити шоу, това означава и голямо задължение защото публиката е основен елемент в реализацията и функционирането на една програма, и тя претендира все повече и повече……

1.1 Общи приложения на „ Златната Клетка”

Член 1: Идеята.

„Златната Клетка” е една телевизионна програма, която се реализира между група конкуренти които съгласно и свободно биват затворени заедно вътре в къщата на „Златната Клетка”.

Член 2: Времетраенето.

Конкурентите, жени и мъже които участват в играта ще живеят заедно в къщата на „ Златната Клетка” за 56 дни.

Член 3: Послушването.

Живота на участниците които са затворени в къщата на „ Златната Клетка”, ще се послушва от инсталирани в къщата телекамери за 24 часа наред, и ще бъде излъчвана от телевизия Newz24 директно или частно монтиране както телевизията решава.

Член 4: Участието.

Номера на конкурентите, жени и мъже които участват в играта на „Златната Клетка”, във всички случай е равен. Мъжете и жените вътре в къщата на „ Златната Клетка” ще имат свои репективни стаи, за меже и жени.

Член 5: Микрофоните.

Конкурентите или иначе наричаните жителите на къщата, ще бъдат оборудвани с специални мини микрофони, което е позволено да го извадят само като заспиват или къпят се.

Член 6: Обобщения на деня.

В телевизията на News24, всеки ден на определен час ще бъдат излъчвани дневните обобщения, най- важните скенични моменти между жителите в къщата. Концептирането и третирането му е специално право на телевизята.

Член 7: Влизането в къщата на „ Златната Клетка”.

Всичко започва с влизането ви в къщата на „Златната Клетка”. Всеки момент на живота ви в къщата ще се снима и ще се използва от авторите и продуцентите на тази програма според желанието и тяхната акордация, разбира се на пълна и есклузивна функция на тази програма.

Член 8: Къщата на „Златната Клетка”.

Къщата е конструирана и мобилирана в такъв стил, за акомодиране на оптимални условия на осъм души. Тя е формирана от;

1. Кухнята, която има голяма и адекватна маса за 8 души, хладилник, печка, банак за готвене, микровална печка, мивка и разбира се в нея има и много други аксесуари. 2. Салона, което е мобилиран по следния начин; големи и удобни дивани, една малка и модерна маса, арабски тапет, и някои разни картини на стените. 3. Фитнес зала, която е комплетирана с всички адекватни фитнес машини за разни упражнения. 4. Два спални, мобилирани с дървени италиански легла за толкова души колкото ще спят във всяка от тях, два големи гардароби мултифункционални за всеки от тях, както и персонално бюро за всеки от участниците. Но спалните не са разделени между момчета и момичета, участниците са свободно да решават сами как да се разделят. Може да са смесени, или определянето момчета и момичета да го правят сами. 5. Голяма веранда, където участниците може да излизат да се поразхождат, да почакват взетото решение от авторите или в случай че нещо е объркано. 6. Банята и душа. Голяма хидромасажна вана експозирана към камерата, жителя които ще се къпи там ще се гледа директно, така че остава само да решава какви бански да облича . 7. Споведалнята стая ( изолирана стая).

Член 9: Какво е позволено да се взима в къщата на „Златната Клетка”.

Не повече от два куфара на нормален размер. Състафът може да проверява много внимателно съдържанието, на всеки куфар и да решава според един списък позволените неща на всяка от тях. Също така ако трябвате да напускате къщата, ще ви бъдат върнати всичките ваши персонални обекти които сте имали или имате в къщата. Вие трябва да решавате за това.

1. Може да взимате артистични книги за четене.
2. Паста за зъби.
3. Четка за зъби.
4. Други козметични персонални неща.

Какво не е позволено да взимате:

1. Gsm (телефонен апарат).
2. Компютер, радио, walkman.
3. Час.
4. Календар, адженда.
5. Всякакъв тип молив, химикали.
6. Студени или топли оръжия.
7. Различни наркотици.
8. Различни електрически апарати или с батерия.

Пространството в което е позволено да се разхождате, за всичките участници е само вътре в къщата и на верандата. Количеството на цигарите които ще бъдат консумирани, е част от седмичния бюджет което ще имсте на вашето разположение, определянето на номера на цигарите между участниците в къщата, решава се от авторския състав на програмата. Вие решавате какда ги менаджирате и консумирате тези цигари. Но трябва да имате предвид, че номера на цигарите което ще ви бъде дадено всяка седмица ще е същият, ако в случай ги завършите преди края на седмицата, ще трябва да чакате следващата седмица за получаване на другата доставка.

Член 10: Разположния бюджет.

Програмния бюджет ще бъде седмичен, първата седмица използваната сума ще е 100 евро, след които с напускането на осмия играч, тази сума щте падне на 70 евро, и така до края на програмата. С излизането на всеки участник от къщата, бюджета в разположение на участниците намалява всяка седмица. Администрирането на този бюджет зависи от авторите и участниците също. Авторите предварително съобщават дадената сума пари, което ще имате право да харджите за всекидневна консумация в къщата на „Златната Клетка”. С пристигането на новите провизи, всяка седмица жителите ще бъдат информирани според един списък за цената на всеки продукт. По този начин жителите ще бъдат информирани за състоянието на техния бюджет. След всяка провизия в къщата, зависи от вас как ще администрирате всеки продукт, праха за пералнята, шампуана или алкохоличните и неалкохолични напитки, решено от авторите трябва да стигне до другия пакет на следващата седмица. Във всеки случай, вие имате право да изисквате от авторския състав на телевизионния продукт всичко което ви е нужно, освен някои изключения. Трябва да сме сигурни че основната авторска идея на тази програма е да ви служват и да се занимават максимално с вас.

Член 11: Излизането от къщата на „Златната Клетка”.

Всеки един от конкурентите трябва да има предвид много добре, че преди да взима част на тази игра нефункционирането или прекратяването на играта зависи от:

1. избраният през седмицата кото трябва да напуска къщата, зависи от публичното гласуване и гласа на конкурентите в къщата.
2. В случай че някой от участниците показва трудност към интегрирането в къщата и решава да не продължава играта и желае да напуска къщата, авторския състав непременно решава кое да е следващият кандидат за приемане в къщата.
3. Ако някой от конкурентите в къщата, получава някакъв сериозен аксидент и лечението му трябва да се получи вън от къщата, конкурентът ще прекрати играта и непременно ще бъде сменен със друг кандидат което ще влиза в къщата.
4. Конкурента които излиза, няма никакво право да кандидатства пак за влизането му в къщата.
5. Новият конкурент в къщата, няма право да претендира за цялата награда в края на играта. Но ако спечели той получава част от нея. Това решение взима се от продуцентите на програмата в зависимост от времето което прекарвал конкурента в къщата.
6. Жителите на къщата в никакъв случай не трябват да задават въпроси на новият конкурент свързано с това какво се случва вън от къщата, както и той или тя не трябва да споделя с тях какво се говори за тях вън от къщата. Ако има нарушение на тези правила, нарушателя ще получи наказание, то може да бъде и екстремна като напускане на къщата на „Златната Клетка”.
7. Авторите на тази програма имат право да скуалифицират всеки играч от къщата които показва знакове на насилие, не следващ игралните правила или има някакви психологични и емоционални проблеми, непременно ще бъде сменен с друг кандидат желаещ да участва.

Член 12: Гласуването.

Зрителите имат право да гласуват за предпочитния конкурент от всичките други конкуренти в къщата. Двамата по- малко гласувани минават на балотаж, и всеки от последните двама ще бъде този които ще напуска или ще проделжава играта, това зависи и от решението на участниците в къщата. Те в споведалнията стая ще декларират името на конкурента което, мислят че трябва да напуска къщата. Името което се споменява повече от другите конкуренти през това време, ще определя този които трябва да напуска на следните два часа веднага къщата. По време на тези два часа участникът ще подготви багажа и ще напуска къщата на „Златната Клетка”. Седмичния бонус – жителите на къщата ще гласуват за съквартирантите които не искат да напускат къщата, ако спомененият съквартирант е в балотаж той ще минава едно място напред. В продължение на тази програма авторите трябва да формират нови варианти за гласуване в интерес на програмата.

Член 13: Обобщение на гласовете.

Авторите ще направят публично гласовете на публиката, само за последните заемати три места. Жителите ще бъдат информирани за балотажа кой остава и кой не от водещата на програмата.

Член 14: Метода на публичното гласуване.

Публиката ще гласува за свой предпочитан конкурент чрез съобщенията на даден телефонен номер, чрез мрежите според които авторите решават. Публиката има право чрез даден телефонен номер да праща колкото съобщения желае в адреса на предпочитания от тях конкурент.

Член 15: Съобщенията на „Златната Клетка”.

Съобщенията които праща публиката на предпочитания от тях конкурент, влизат за да бъдат четени от играчите чрез една плазма което ще се инсталира в къщата. Освен това публиката ще бъде поканена да задава въпроси на предпочитания участник, участника ще реши дали иска да отговаря на дадения въпрос. Всичките съобщения влизащи за всеки участник в къщата ще имат равен номер, по този начин няма да има никаква идея за дадените гласове от публиката. Решението за тези съобщения остава единствено право на авторите на шоуто.

Член 16: Седмичната сфида.

Авторите на „Златната Клетка”, решават толкова алтернативи за седмичните прови колкото участници има в къщата. Предложените прови от авторите, ден вторник може да са артистични, физически, психологически, музически, културни и.т.н. Провата е колективна: Тя се играе между жителите на къщата и авторите на шоуто във форма на залог. Ако печелят жителите на къщата, ще получат увеличение на седмичния бюджет иначе ако губят, ще бъде намален и техния бюджет.

Член 17: Новите влизащи през спектакъла.

Авторите имат право, в интерес на играта да разрешават влизането на нови участници в къщата, независимо че шоуто е започнал от известно време. Забранява се дискусията върху това решение между жителите в къщата.

Член 18: Наградите.

Според правилата на шоуто, всяка седмица един от участниците ще напуска къщата. Номера на участниците ще намалява до финалната седмица на шоуто. Спечелившия участник ще получи наградата;
- Първата награда, е кола „редеот” в цената на 13.000 евро.
- Втората награда , пътуване за двама души на егзотично място.

Член 19: Медиите.

Строго е забранено всякакъв контакт или тип комуникация с медиите преди стартирането на шоуто. Нарушаването на тези правила водят до скуалифицирането на конкурента и заместването му с друг. За всеки друг контакт от страна на медиите, моля да бъде информиран авторския състав на програмата.

Член 20: Имиджа.

В къщата няма да имате никакъв момент за интимност, поради факта че вътре на всеки амбиент са инсталирани телекамери които работят 24 часа “non- stop”. Също така задължително вие трябва да държите мини микрофони през цялото време, освен моментите като спите или се къпите. В спалните също ще бъдат инсталирани камери с инфра червени лъчи, които ще снимат и през нощата. Сниманите скенични части ще се използват по време на програмата.

Член 21: Бърза помощ.

В къщата намира се кутийка за бърза помощ с всичките нужни елементи за спешни случай. За комуникация, в такиви ситуации вие може да използвате споведалнята или секретната стая през деня, а през ноща цялата къща. За вашите изисквания вие може да разговаряте само с авторския състав на програмата, в случай че ви трябва лекарска или психологична помощ то ще бъде информиран. Трябва да имате предвид, че на авторите на програмата ще трябва известно време за осъществяването на вашите изисквания.

Член 22: Отношенията между авторите и участниците.

Доколко важни са отношенията ви с авторите то зависи от следните правила:

1. Не е разрешено да разговаряте на ти( име) с авторите на програмата. Ако имате нужда за потвърждаване или изискване от страна на авторите, позволено е само в споведалната стая.
2. Никога не трябва да споменявате името на хората формиращ авторския състав на програмата или техническия състав.
3. Никога не трябва да споделяте подробности върху това което сте разговорили с авторите на секретната стая.
4. Мобилирането на къщата, в никакъв случай не трябва да се промени без разрешението на авторите. Ако има такови промени в мобилирането на къщата, трябва да е постоянно и да има силна причина пр- седмичните пробви. Като пробвите заключват, всичко трябва да се върне на мястото си където беше преди.

Член 23: Отношенията между авторите и семейните на конкурентите.

Семейните на конкурентите, от този момент когато техния член е част на тази игра „Златната Клетка”, нямат никакво право да повлияет върху решенията на авторския състав задължавай ги, техния близък или познат напуска играта. В това отношение на участниците в кщата, няма да му се съобщава нищо от това което мислят или желаят семейните им. В негативен случай ако има нарушение, участника и семейството му са задължени да обезщетяват телевизионния шоу.

Член 24: Темите или игрите определени от авторския състав.

1. Авторите имат право да задават на участниците на „Златната Клетка”, основание за дискутиране и дебатиране помежду си върху разни теми като политически, социални и психологически теми.
2. Участниците в никакъв вариант нямат право да не приемат и съпротиняват на решенията взети от авторите.
3. Игрите избрани от авторите на програмата не са от денигриращ характер за участниците.

Член 25: Изненадите.

Авторите имат право да изненадват участниците на играта, решаващи влизането на различни любими персонажи за участниците в къщата, основание е увеличаването на артистичното качество на програмата. Забранява се дискутирането между участниците в къщата върху авторските решения.

Член 26: Етика на говора.

Забранява се използването на банални думи. Всичките банални използвани думи по това време ще се цензурират от авторския състав, ако жителите на къщата повторят грешката ще се взимат мерки. Участниците не може да си приказват негативни думи за публични персонажи, нито за спонсорите на шоуто.

Член 27: Заповедалнята стая ( изолираната стая).

1. В изолираната стая жителите на къщата, ще бъдат извикани всеки път когато авторите решават че е важно.
2. Авторите на програмата имат право да разпитват участниците върху всичко което е свързано с живота му вътре в клетката, и отношенията му на всеки от тях с другите участници.
3. Авторите имат право да питат всеки участник за гласуването му, и за всеки детаийл от живота му вътре в къщата.

4. Във всички случай участника решава дали иска да отговаря на въпросите.
5. Всички разговори направени в споведалнята стая, зависят от авторското решение, дали да бъдат излъчвани в интерес на програмата.
6. В споведалнята стая, участниците ще влизат само за споделяне на собственото персонално мнение, за другите персонажи в къщата или за разни приятни и неприятни ситуации.
7. В споведалнята стая участниците на играта, може да представят собствените изисквания само през деня. Забранява се влизането в споведалнията стая през ноща.
8. В споведалнията стая, не е разрешено комуникацията с техническия състав на програмата.

Член 28: Спонсорите.

Този шоу намира реализация с подкрепатаи финансирането на големите спонсори, които са част на програмата и легално учащи в бизнес сверата в Албания. Не е разрешено да бъдат коментирани от старана на участниците в „Златната Клетка”.

Член 29: Туторите.

Всеки участник в къщата на „Златната Клетка” ще има по един вип- пазител от сверата на музиката, политиката, културата, спорта и.т.н които ще защитава имиджа на участника което представлява. Срещата между пазителя и участника на „Златната Клетка”, ще е всеки вторник по време на спектакъла.

Член 30: Антипропагандата на туторите.

През спектакъла, ден вторник ще има пространство което ще се нарича: Антипропагандата. През това време туторите, ще следват и ще извадят на открито дифекти на другите жители на къщата което не представляват. Този материал може да се покаже на жителите в къщата, но то зависи от авторското решение.

Член 31: Избирането тутор- жител.

През първия спектакъл, туторите ще следват видеоклипите на жителите и ще пишат в един лист името на участника които искат да представляват, свободно избиране. Ако има сблесък между два тутори за един и същия участник, тогава участника изискван два пъти или повече, ще влиза на изолираната секретна стая, ще му бъде казан че е избиран няколко пъти от туторите, и той решава кого да избира от тях.

Член 32: Не предказванията.

По време на спектакъла авторите имат право да сменят правилата, за увеличаването на артистичното качество на програмата без да нарушават интересите на жителите в къщата.

Член 33: Пенализация.

За нарушение на горните правила, авторите решават какви
мерки и наказание ще бъде взето за нарушателя. Избирането и важността на взетите мерки срещу недисиплинираните конкуренти, е единствено право на авторите на шоуто. Мерките според които ще се пенализират конкурентите в зависимост от вината и важността на проблема което са предизвикали:

1. Намалчване на седмичния бюджет. 2. Излизане на балотаж.
3. Напускане на играта на „Златната Клетка”.
4. Глоба в пари, в зависимост на проблема и последствият
ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Защо няма да гледам „Златната Клетка”?

Преди време четох книгата на Михаел Енде „Момо”. Там се разказваше за един незабележими, но всесилни господа в сиво от времеспестовна компания, които усърдно преследваха хората и крадяха времето им. Те успяха да внушат на всеки жител на градчето, че е скучен и безинтересен, че животът му е изпълен с глупави и ненужни занимания като сън, срещи с приятели, грижа за болна майка, хранене на папагалче, пеене в кварталния хор и т.н.
Повечето хора доброволно се превръщаха в жертви като се съгласяваха да бъдат ограбени и обезсмислени. Нещо такова се опитват да сторят с този шоу продуцентите на „ Златната Клетка”- опитват се да внушат на хората, че искат да гледат, че „не могат да не гледат”, че „доброволно” трябва да гледат…..Защо? Може би защото трябва да повярваме, че сме скучни и незначителни, че не се харесваме и че трябва да черпяме собствената си идентичност от другите, че нашия живот е функция на онзи от екрана, че нашето време и личност им принадлежи. Стига само да се идентифицирам на време с някои от героите. Това е крайно опасно антисоциално послание. Няма да гледам шоуто, защото воайорството може и да не е психиатрично заболяване, но със сигурност унижава и подтиска чуството на много зрители за себеубеждение. Мимолетната наслада от току- що видяното веднага се замества с вкус на горчилка и някаква пустота. Това, че наблюдавам хора, доброволно и съзнателно приели да бъдат наблюдавани, с нищо не променя моята идентична позиция. Няма да гледам, защото ми пробутват за “reality show”, възможно най- манипулираното режизирано предаване, в което участниците са поставени в изкуствена среада и докрай режизирана ситуация. За нуждите на експерименталната психология сигурно е полезно да се изследват поведенчески реакции на хората, поставени в екстремни условия, но какво общо има това с претенцията за риалити шоу и показване на живия живот? Отделна тема за размисъл е именно алчността, завистта и себелюбието са режизирано зазидани в основите на мини обществото в къщата. Няма да гледам, защото ме дразнят самоцелната провокация и скандала заради самия скандал. Нямат значение нито застъпените позиции, нито мотивите и целите – всичко е добре дошло, щом вдига рейтинга и броя на SMS- те.

Защо шоуто е обидно за участниците в него?

Освен на зрителите които следват този шоу, мисля че шоуто е обидно и за участниците в него. Изкуствените условия, в които те са поставени, задачите, които им се възлагат не развиват нито творческите им способности, нито личността им. Точно обратното. Резултат от престоя в къщата е депресия с някой елементи на оскотяване. Има случаи и на психиатрични растройства – участник от издането на играта в Полша завършва участието си в лудницата. Ужасяващо е отношението към участниците в шоуто – те не са ценни сами по себе си, а единствено и само като генератор и средство на SMS- и. Дори и да не си вярващ християнин или долен престъпик, подобно отношение към другия, към жива човешка личност е дълбоко неприемливо. Някои ще кажат: „ Добре де, но тези хора нали доброволно са там, че и на кастинг дори са ходили и сигурно са викали ура след одобряването си. Какъв е тогава проблемет?”. Проблемът е в това, че ние доброволно вършим купища глупости. В разни неприемливи и негативни ситуации също така се гмурваме доброволно. Нима не се друсат доброволно наркоманите? Повечето проститутки не го ли правят доброволно? Не обиждаме ли и не огорчаваме ли „доброволно” ежедневно най- близките си хора и най- много себе си, постоянно унижаваме се със нашите действия. Природата ни е доказателство за това, лесно доброволно и бързо съгрешаваме, с манипулацията търсим забавлението, разрушаваме естественото а мъчително трудно, бавно и с болка възтановяваме „ нормалното” си човешко достойнство. Вместо да създава среда и подходяща обстановка за развиване и възстановяване на човешката личност, „ Златната Клетка” изкуствено култивира среда, деградираща човешката личност и достойнство.

БИБЛИОГРАФИЯ

1. Ангов, Константин. “Телевизионната среда”. С., 2002 г.

2. Ангов, Константин . “Властна ли е телевизията”. С., 1992 г.

3. Албански форум за свободни медии. Тирана, 2003 г.

4. Институт по медиите и общественото мнение. Медиа 2002 г.

5. Кейн, Джон. “Медии и демокрация”. С., 1999 г.

6. СУ ФЖМК. “Журналистиката в тоталитарното и посттоталитарното общество”. С., 1995 г.

7. Михайлов, Владимир. “Открита ли е телевизията?” Кратка история и теория на телевизионната комуникация. С., 2003г.

8. Михайлов, Владимир. “Еманципирана забава; телевизия, музика, развлечение”. С,.1990 г.

9. Брюкнер, Паскал. “Изкушението на невиността”. С.,2002 г.

10. В-к “Gazeta Shqiptare” (Албанския вестник), различни дати, 2004- 2006 г.

11. В-к “Kultura”, различни дати, 2004-2006 г.

12. Онлайн сайтове;
- http://www.top-channel.tv;
-www.wikipedia.com; -www.kafaziarte.com; – http://www.news24.tv

Този материал съдържа 12,739 думи.
Ако ще ти свърши работа, може да помогнеш на друг, като качиш нещо твое :)

Остави коментар по "Курсова работа – Албанското риалити шоу"